Google ads

Ett av de viktigaste målen för ett företag idag är att få så många som möjligt att besöka deras webbplats och lära sig mer om deras företag, varumärke, produkter eller tjänster.

Du kanske undrar om du ska använda Google Ads, som tidigare hette Google AdWords fram till den 24 juli 2018. Då kanske en av dessa anledningar hjälper dig att bestämma vad du ska göra.

1. Du betalar bara om något fungerar.

En av de bästa sakerna med Google Ads är att du bara betalar när folk besöker din webbplats. På grund av hur Pay-per-click (PPC)-annonsering fungerar betalar du bara när någon klickar på din annons. Det innebär att du inte behöver oroa dig för att förlora pengar om kampanjen inte är så framgångsrik som du trodde att den skulle bli. Om ingen klickar på den finns det ingen kostnad för dig. Om du har satt upp din kampanj på rätt sätt kommer klickandet att vara värt det.

Google Ads är också intressant eftersom det inte krävs någon minimiinvestering för att använda dem. Det innebär att alla företag, oavsett hur stor eller liten deras marknadsföringsbudget är, kan använda dem. Google Ads är en av de bästa investeringarna du kan göra om du använder rätt sökord och ställer in negativa sökord.

Läs om hur vi jobbar med Google Ads

2. Mätbara

Om du inte har några data kan du inte förbättra någonting.

Det är allmänt känt att marknadsföring på nätet är lättare att följa upp än reklam på TV eller skyltar.
Detta beror på den teknik som har lagts in i sökmotorannonsering de senaste åren, och Google Ads är det enda verktyg som kan mäta saker snabbare och mer exakt.

Även om man jämför med traditionell SEO-marknadsföring, där det kan vara svårt att ta reda på varför din webbplats rankning går upp eller ner (eftersom algoritmerna ändras varje dag), är Google Ads fortfarande det bästa eftersom det har så många mätvärden som gör att du kan titta på olika delar av din kampanj. Du kan använda dessa mätvärden för att ta reda på om din kampanj har uppfyllt dina mål och vad du kan göra för att förbättra den. Du kan också snabbt se vilka SEO-nyckelord som är värda att lägga pengar på.

3. Att vara flexibel

Google-kampanjer är lätta att ändra, vilket gör att du kan rikta dig till specifika grupper. Du kan använda filter som tid, språk, plats, enhet osv. för att välja vem du vill nå.

Du kan också ställa in specifika nyckelordstyper så att din annons endast visas när någon söker efter exakt de nyckelord du valt. Du kan även sätta in ”negativa nyckelord” i dina Google-annonser. Detta är ord som du inte vill att din webbplats eller annons ska visas under. Men det är viktigt att se till att folk ofta söker efter ditt företag eller din bransch på Google. Om så inte är fallet kan du behöva sprida ut dina kampanjer så att personer som söker information kan hitta dig och sedan se dina annonser igen när de är redo att köpa.

4. Google används av alla

Är det någon du känner som aldrig använder Google? Det har inte jag heller gjort. Google har blivit en del av människors vardag eftersom nästan alla använder det på något sätt. Det är den största och mest använda sökmotorn i världen, med mer än 1,5 miljarder användare. Faktum är att Google i genomsnitt hanterar cirka 40 000 sökningar per sekund. På en sekund!

Detta visar hur mycket Google har blivit en del av människors vardag. Därför är det vettigt att annonsera på Google, eftersom många av dina framtida kunder och leads kommer att använda Google av olika anledningar. Låt oss inte glömma att tala om hur populära Googles partners är, som YouTube och Gmail, där dina Google-annonser också kan synas. Det är en guldgruva för marknadsföring på nätet.

5. Få dina kunder intresserade

Google har arbetat hårdare under åren för att göra Google Ads bättre och bättre. De har just lanserat några nya typer av annonser, varav de mest populära är Google Shopping-annonser och videoannonser på YouTube. Engagerande annonsformat, som YouTube-videoannonser, låter människor klicka, gilla och kommentera.

6. Snabbare och enklare än SEO

Sökmotormarknadsföring omfattar både annonser och SEO (sökmotoroptimering) (SEM). När båda används på rätt sätt kan de hjälpa dig att förbättra din synlighet på Google och dess partnersajter. Men när du jämför de två är det tydligt att Google Ads är det bästa alternativet om du vill ha snabbare och bättre resultat.

Låt oss säga att du vill att folk ska besöka webbplatsen för ditt nya företag. Det tar tid för SEO att ge resultat. Oftast tar det några månader innan din webbplats dyker upp i Google-sökningar. Eftersom företag som redan är välkända på den organiska marknaden är så konkurrensutsatta tar det tid att synas.

Men du kan snabbt hamna på Googles första sida med hjälp av Google Ads. Du kommer också att synas ovanför de naturliga sökresultaten. Det är viktigt att komma ihåg att bara för att du använder Google Ads behöver du inte sluta med SEO. Använd i stället Google Ads för att förbättra din position på Google och dess partnersidor medan du arbetar med SEO för att förbättra din organiska ranking. Du kan snabbt ta reda på hur väl dina sökord fungerar genom att titta på resultaten av din Google Ads-kampanj. Använd denna information när du börjar arbeta med dina SEO-kampanjer.

7. Google Ads Remarketing

Google Ads remarketing är en funktion som fungerar ungefär som dynamiska annonser. Den gör det möjligt för webbplatser att visa riktade annonser till användare som redan har besökt din webbplats. Dessa annonser kan visas för personer som har varit på webbplatsen tidigare (Standard Remarketing) eller för personer som har varit på webbplatsen och tittat på vissa produkter eller tjänster (Target Remarketing) (Dynamic Remarketing). Låt oss säga att du säljer sportkläder på din webbplats och att en kund har tittat på fotbollsskor. Då är det troligt att den här användaren får mer ut av att se en annons för den här produkten igen. Vilket påminner dina besökare hela tiden om att komma tillbaka till din webbutik för att slutföra sina köp. Detta görs genom att lägga till en kod (kallad ”cookie”) i din webbutik. Sedan används denna cookie för att se om besökaren har varit på din webbplats tidigare.

Använder du Google Ads för ditt företag?

Vi vet att det kan vara svårt och tidskrävande att använda Google Ads för första gången. Med vår mångåriga erfarenhet och kunskap om Google Ads kan vi hjälpa dig att annonsera på världens mest populära sökmotor.
Kontakta oss om du har några frågor om Google Ads eller behöver hjälp med det.

Skapa ett test konto på Google Ads

  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa