checklista google ads

Vill du hitta nya kunder på nätet? Google Ads kan hjälpa dig att göra det. Vi kan hjälpa dig.

Använd den här checklistan för att se hur du kommer igång med Google Ads, oavsett om du fortfarande funderar på om det är rätt för dig eller om du ska sätta upp din första kampanj.

1. Lär känna några grundläggande ord.

Nyckelord: Detta är de ord eller fraser som människor skriver in i Google Search och som gör att din annons visas. När du konfigurerar en annonskampanj väljer du en lista med nyckelord som du tror att folk kan använda för att hitta det du har att erbjuda. Oroa dig inte, vi kan hjälpa dig med detta.

Bud: Detta är det högsta belopp du är villig att betala när någon klickar på din annons. (Med Google Ads betalar du inte för att visas, du betalar bara när någon klickar på annonsen för att gå till din webbplats eller ringa dig).

Kvalitetsresultat: Det här måttet visar hur relevanta dina sökord är för din annons och din landningssida (dvs. den webbsida dit folk kommer när de klickar på din annons). Dina budkostnader kan sjunka och din annons kan komma högre upp i sökresultaten om du har ett bra kvalitetsresultat.

Annonsranking: Det här måttet hjälper dig att räkna ut var din annons kommer att visas på Google, i jämförelse med andra annonser, när den utlöses för att visas. Din position baseras bland annat på ditt bud och ditt kvalitetsresultat.

Kostnad per klick, eller CPC, är det belopp som du faktiskt betalar när någon klickar på din annons. (Du behöver inte betala hela budpriset för varje klick, utan det ger dig bara ett intervall av möjliga kostnader per klick).

Konvertering: En konvertering sker när någon som klickat på din annons sedan gör något annat som du anser vara viktigt, som att köpa något av dig, anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller ringa dig.

2. Få ordning på ditt konto

Hur ser du till att ditt konto fungerar bra från början? Börja med att dela in dina produkter eller tjänster i grupper, som kommer att ligga till grund för din kontostruktur. (Ett bra sätt att göra detta är att använda samma struktur som på din webbplats).

Det finns två organisationsnivåer i ett Google Ads-konto: kampanjer och annonsgrupper. Varje kampanj kan ha mer än en annonsgrupp. Tänk på kampanjer som ditt företags stora kategorier och annonsgrupper som mindre, mer specifika grupper av produkter eller tjänster. Om du till exempel äger en butik som säljer pysselmaterial kan du skapa följande kampanjer och annonsgrupper:

Kampanj 1: Sömnad och stickning

Annonsgrupp 1: Garn
Grupp 2 av annonser: Nålar och cirklar
Grupp 3: Tyg och tråd för broderi
Kampanj 2: Saker som barn kan göra

Annonsgrupp 1: Markörer och färg
Grupp 2: Glitter och lim
Grupp 3: Annonser för pysselpaket
För att annonserna ska vara relevanta måste du skapa separata kampanjer, annonsgrupper, annonser och nyckelordslistor för varje produkt. Om någon till exempel letar efter ”glitterlim” kommer de inte att se din annons för ”broderitråd” och tro att du inte har det de behöver.

Ju mer fokuserade och specifika dina annonser är, desto fler personer kan du nå som är intresserade av det du har att erbjuda.

3. Fastställ din budget

Google Ads ger dig två sätt att kontrollera hur mycket du spenderar: din dagliga budget och hur mycket du är villig att bjuda.

Det belopp du vill spendera per dag på varje kampanj är din budget. Ditt bud är det belopp som du är villig att spendera på ett sökord om någon söker efter den termen och sedan klickar på din annons.

När du precis har börjat kan det vara en bra idé att fördela din totala budget (det belopp du vill betala för hela kontot) jämnt över dina kampanjer tills du vet vilka som fungerar bäst för ditt företag. Men generellt sett bör du ställa in olika kampanjbudgetar och budbelopp beroende på vad dina affärsmål är. Om du till exempel vill få folk att köpa dina produkter för ”pyssel för barn” en månad, kanske du vill sätta en högre budget för den kampanjen och en lägre budget för en annan, mindre viktig kampanj. Du kan ändra din budget och dina bud när som helst, så om något inte fungerar kan du göra ändringar för att tillgodose dina behov.

När du fastställer bud för dina sökord bör du välja ett bud som hjälper din annons att få en bra placering utan att överskrida din budget. Du kan läsa mer om hur budgivning fungerar här, men vi går in mer i detalj i avsnittet ”Välj dina sökord” nedan.

4. Välj dina sökord

När du väljer sökord är målet att välja ord som du tror att folk kommer att söka efter när de letar efter det du säljer online. Dessutom vill du att dina sökord ska vara så relevanta som möjligt för den annons de utlöser och för den landningssida som folk kommer att gå till om de klickar på annonsen.

Google Ads har ett kostnadsfritt verktyg som kallas Keyword Planner och som kan hjälpa dig att komma igång. Det här verktyget kan ge dig en exempellista över nyckelord för dina kampanjer. (Vi föreslår att du går igenom listan med idéer och endast använder de som är vettiga för dig). Nyckelordsplaneraren kan också hjälpa dig att uppskatta hur mycket du ska bjuda på ett visst nyckelord så att din annons visas i sökresultaten. Detta kan ge dig en uppfattning om vilka nyckelord som är för dyra för dig att bjuda på och vilka som ryms inom din budget. I allmänhet kostar det mer att bjuda på ett nyckelord ju mer populärt det är. När du precis har börjat kanske du vill undvika nyckelord med stor konkurrens så att du inte spenderar alla dina pengar på bara några få klick. Om du håller dig till nyckelord med låg eller medelhög kostnad kan du ändå få mycket exponering och se hur bra dina kampanjer fungerar.

Ta reda på mer om verktyget som kallas ”Sökordsplaneraren”.

Få en kostnadsfri sökords analys

5. Välj vilka typer av matchningar av nyckelord du vill ha.

Google Ads har en inställning som heter ”Keyword match type” (typ av nyckelordsmatchning) som ger dig mer kontroll över när din annons visas på Google. Du kan göra en av fem saker:

Wide Match (bred matchning):

Med ”bred matchning” visas din annons för sökningar som innehåller dina sökord i vilken ordning som helst, samt för sökningar som innehåller relaterade termer. Den här inställningen är standard för alla kampanjer och ser till att din annons visas i flest sökningar.

Modifiering för en bred matchning:

Med den här inställningen kan du ange att en användares sökning måste innehålla vissa ord från ditt sökord med bred matchning för att din annons ska visas. Så om ditt sökord är ”ullgarn med hög fiberhalt” och du vill se till att ”ull” och ”garn” alltid finns med i en sökning kan du lägga till ett plustecken (+) före dessa ord. Så ”high fiber + wool + yarn” skulle vara ditt modifierade sökord för bred matchning.

Matchande fras:

Det här alternativet visar din annons när någon söker efter ditt exakta sökord eller efter ditt exakta sökord plus ord som kommer före eller efter det. (Om ditt sökord till exempel är ”ullgarn” kan du också visas för ”fint ullgarn” eller ”ullgarn till salu i närheten av mig”). Om du vill välja det här alternativet sätter du citattecken runt alla nyckelord, till exempel ”ullgarn”.

Precis rätt:

När du väljer exakt matchning visas din annons endast om någon söker efter exakt det ord eller den fras du väljer. För det här alternativet sätter du ditt sökord inom parentes, så här: [ullgarn].

Inte en bra matchning:

Med det här matchningsalternativet kan du förhindra att oönskade ord eller fraser utlöser din annons, så att du kan bli av med trafik som inte spelar någon roll. Om du till exempel bara säljer dyrt garn vill du kanske inte använda ord som ”fynd” eller ”billigt”. Du kan göra detta genom att sätta ett minustecken framför de ord du inte vill visa upp för, som -billigt eller -fynd.

Du kan läsa mer om de olika typerna av sökordsmatchningar här.

6. Ställ in dina landningssidor

När en potentiell kund klickar på din annons går de till din landningssida. Om du väljer en sida som passar din annons och dina sökord kan du hjälpa människor att hitta det de söker snabbare. Om din annons till exempel handlar om en försäljning av garn, välj en landningssida där garnet är framträdande i stället för att skicka människor till din webbplats hemsida.

7. Välj vilka enheter du vill visa på.

Letar dina idealkunder efter saker på en dator, en telefon eller båda? Vill du nå shoppare när de är ute och reser eller personer som vill köpa något direkt på nätet? När du konfigurerar ditt Google Ads-konto ska du tänka på vilka typer av kunder du vill nå och, ännu viktigare, vilka enheter de använder. Detta kommer att hjälpa dig att nå dem. Om du till exempel äger en bilverkstad och vill locka till dig kunder när de är i närheten och behöver hjälp kan du kanske bara visa dina annonser på mobila enheter.

Här kan du läsa mer om Google Ads mobilannonser.

8. Skriv upp dina annonser

Många människor kommer att se ditt företag för första gången i en annons, så se till att den visar att du har det de behöver. Detta är lättast när annonsen faktiskt innehåller de nyckelord som folk söker efter. Det kan du göra genom att dela upp din kampanj i tydliga annonsgrupper och skriva unika annonser för varje grupp (en garnfrämjande annons för dina garnnyckelord och en hantverksfrämjande annons för dina hantverksförnödenheter, till exempel). På så sätt blir dina annonser mer relevanta för personer som kan vara intresserade av att köpa, och det kan också höja din kvalitetspoäng.

Det är också en bra idé att inkludera en ”uppmaning till handling” i din annons. Detta är ett tydligt och kortfattat meddelande som talar om för läsaren vad du vill att han eller hon ska göra efter att ha sett din annons. Folk kanske klickar på din annons om det står saker som ”handla nu” eller ”lär dig mer”.

Titta slutligen igenom din annons en sista gång för att se till att det inte finns några stavnings- eller grammatikfel innan du lägger ut den.

9. Gör en länk mellan ditt konto och Google Analytics

Google Analytics är ett gratis sätt att lära dig ännu mer om hur dina annonser och din webbplats används av människor. Du behöver inte använda Google Analytics för att använda Google Ads, så om du hellre vill det kan du gå vidare till nästa steg.

Google Ads kan berätta hur många som klickar på dina annonser, och genom att kombinera Google Ads och Analytics kan du hålla koll på vad dessa personer gör när de väl kommer till din webbplats. Om folk till exempel kommer till din webbplats men sedan klickar iväg omedelbart kanske annonsen inte når rätt personer, eller så kanske du skickar dem till fel del av webbplatsen. Med dessa tips kan du organisera dina annonser bättre och kanske få mer för din marknadsföringsbudget.

Här kan du läsa mer om Google Analytics.

10. Klicka på ”Gå” och kom tillbaka.

Bra jobbat! Du är redo att sätta dina kampanjer i verket och se hur de fungerar. Kom ihåg att titta tillbaka ofta för att hålla koll på vilka annonser och nyckelord som ger dig flest klick och konverteringar. Med tiden bör du börja se vilka strategier som hjälper dig att nå dina mål och vilka som fortfarande behöver ändras.

Du kan använda den här checklistan för Google Ads när du behöver den. Om du har en fråga som inte besvaras här finns mer information i Google Ads Hjälpguide.

  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa
  • Läs artikeln här

    Fortsätt läsa